Dozivljaj 2017

Jag är nu på ett scout-läger som heter ”Dozivljaj” som betyder ”äventyr” på Bosniska. Vi har tagit oss till en by som heter Vares med buss, bussturen som gick från skåne till Vares tog 36 timmar.

Idag har vi besökt två smedjor som har bevarats i Vares. Smedjorna är från sent 1700 -tal. Här tillverkar de fortfarande saker så som fat, yxor, hästskor.

Sen blev vi bjudna på fika med te, kaffe och kakor. Efter att vi hade fikat åkte vi till en restaurang där vi fick traditionell Bosnisk mat.

Under eftermiddagen hade vi en guidad tur i byn Vares där vi fick sen bl.a deras kyrkor, en av kyrkorna används aktivt idag 1-2 gånger om dagen då det är gudstjänst i den. Den andra kyrkan var bevarad från 1700 -talet och används idag endast som en ”turistattraktion”.
Senare på kvällen blev vi bjudna på middag där vi blev serverade bosnisk mat. Därefter blev åkte vi hem till våran stuga Igrista som låg uppe på ett berg. Så för att komma från Igrista till Vares tog det cirka 40 minuter med buss.

30 / 10 / 2017

Idag åkte vi till Bosnien-Hercegovinas huvudstad ”Sarajevo”. När vi var framme i Sarajevo hade vi en guide som berättade om staden och de bosniska kriget som varade mellan 1992-1995. Under tiden som guiden berättade om kriget tog vi oss mot en anläggning där det fanns en tunnel som gick från Sarajevo ut ur Sarajevo, denna tunnel har då räddat flera hundra liv då bl.a Kroatien kunde hjälpa till genom att smuggla vapen.

Sen åkte vi in till cetrum av Sarajevo där vi kunde gå fria och äta.

31 / 10 / 2017

Idag gick vi upp tidigt för att åka till staden Mostar, på vägen till Mostar stannade vi på en restaurang med väldigt fin utsikt. När vi tog oss vidare till Mostar var det väldigt fina berg och fint vatten som rann längst vägen när vi kom fram i Mostar var det ca. 18 grader varmt och solsken.

En bit utanför staden låg en plats som var otrolgt fint, vattnet var kristallklart och bergen var stora och ståtliga.

Efter att vi varit vid denna fina plats åkte vi sedan in i Mostar för att äta och gå fria. I Mostar var det också väldigt fint, det var en stad med små och mysiga gator.

1 / 11 / 2017

Idag stannade jag på Igrista då jag inte kännde mig riktigt bra och det var en ”frivillig” aktivitet. Jag och ungefär 10 andra stannade hemma och vi hade kul och spelade kort och roade oss.

2 / 11 / 2017

Idag påbörjade vi vår resa hem som kommer att ta längre tid då busschaufförerna behöver ha vila utanför bussen, så då stannade vi i Travnik under några timmar under Fredagen. Där var vi på en borg där utsikten var väldigt fin.

Vi fortsatte bussresan, de var svårt att sova och det var passkontroll 04:30 och 05:00

3 / 11 / 2017

Idag stannade vi i Wien och åt frukost, lunch och middag, vi var där hela dagen och gick runt i Wien. Sen på kvällen fortsatte vi att åka hem till … .

4 / 11 / 2017

Idag har vi åkte buss genom Tyskland och tagit färjan över till Danmark. Och fortsatt från Danmark till Göteborg.

5 / 11 / 2017

Hugo Thurhagen

Jag har varit scout så länge jag kan minnas, först följde jag med på läger och hajker som ledarbarn. Nu är jag utmanarscout på Dannebacken. Var med som deltagare på WSJ 2019 och har nu börjat som Ung Ledare på äventyrarna när de behöver hjälp.