Äventyrare på skidresa!

Vi var i Hemsedal torsdag till söndag och åkte med buss från Torp vid 16 och kom fram runt 23. De flesta hoppade på från Torp men några åkte från Göteborg. Jag tror alla trivdes med gruppen för de var väldigt snälla, direkt från start. Jag åkte själv, eller jag kände ju Valle, Hugo, Emilia och Natalie från kåren men hade ingen jätte bra kompis så jag var väldigt nervös innan, men jag fick en kompis redan på busshållplatsen så jag hade inte behövt oroa mig.

Vi stannade och åt i Norge och allt är jätte dyrt där!! Sen fortsatte vi och det var väldigt drygt att åka buss i ca 6 timmar men det gick bra för alla. På bussen lottade vi också om vilka patruller det skulle bli som fixade maten. Vi var olika grupper med olika färger som lagade var sin måltid, frukost, lunch och middag. Det funkade bra med grupperna och man fick kompisar genom dem.
På torsdagen när vi hade kommit fram var det iskallt och det blåste kraftigt så när vi väntade på att vårt bagage skulle packas upp blev alla isbitar. Men vi fick tillslut fram alla saker och gick till stugan. Det var en 18 mansstuga så det fanns gott om plats och det var jätte fint. Vi blev indelade i grupper om två eller fyra som man skulle sova med och vi åt spenat stuvning och mackor innan vi gick och lade oss.

På fredagen var alla jätte trötta men vi åkte ut i backen vid nio. Vi fixade utrustning till de som inte hade eget och åkte sedan runt och kollade. Det var jätte fint och bra backar. På fredagen och lördagen gjorde vi nästan inget annat än att åka skidor och spela kort men alla hade det roligt. Höll på och glömma bastun också, alla killar bastade nog varje kväll. Man kunde höra i resten av stugan att de hade tredje världskriget därinne och snärtade varandra med handdukar och det var blött överallt efteråt.

På lördagen efter lunchen hade jag och Hugo tröttnat på att åka skidor så vi spelade kort istället.
Vi hade appen SkiStar dit man kopplar sitt liftkort så alla åk man gör registreras. Då kan man se hur många höjdmeter man har åkt och sen ser man på topplistan vem som var bäst så alla tävlade i det varje dag.
Söndagen var sista dagen och vi startade med att käka frukost och bära allt till bussen innan vi åkte ännu mer skidor. Vi åt korv och bröd i en Coca-Cola stuga som fanns vid sidan av en backe och sen åkte vi till klockan två innan vi gick till bussen och åkte hem. Vi kollade på film i bussen och stannade och åt på samma ställe.
Det var jätte tråkigt att säga hejdå till alla för vi hade haft så roligt tillsammans och jag hoppas att det blir en liknande resa nästa år!!
Mvh Jenny  Äventyrsscout Dannebacken

Anna Gunnarsson

Anna har varit med i kåren sedan hon själv var scout. Under åren har hon haft ett antal uppdrag främst styrelseuppdrag just nu är hon ordförande i kåren. Har varit med och startat igång vår familjescoutavdelning. Tveka inte att höra av dig till Anna om du har några frågor och idéer.